Skip to content

Lokale en regionale media

De ondernemer die voor een groot deel afhankelijk is van klanten/consumenten uit zijn stad of streek, zoals bijvoorbeeld de retailer, zal met name de lokaal en/of regionaal ingerichte mediakanalen inzetten voor zijn campagnes. 

De mediastrategie moet ook op lokaal niveau uit verschillende onderdelen bestaan, beginnend met een doelgroepenanalyse, het vaststellen van de doelstellingen en een idee van het verhaal wat je wilt vertellen. Dat leidt tot een goede kernboodschap en vat het doel van de communicatie kernachtig samen. Deze kernboodschap is de onderliggende rode draad voor alle communicatie naar buiten toe. 5M is -in elk opzicht- daarvoor jouw partner.

Door ervaring en veel contact met lokale ondernemers weten wij waar je kansen liggen om je als MKB-ondernemer op lokale en regionale wijze te onderscheiden.

De voordelen

Specifieke kenmerken

Het voordeel van lokaal adverteren, zowel off- als online, is dat je met de advertenties specifieke kenmerken van jouw lokale onderneming kunt belichten. Zoals tijdelijke acties, openingstijden en je onderscheidend specialisme. Door je te richten op je directe omgeving en in te spelen op de behoeftes van jouw potentiële klant, maak je de boodschap relevant waardoor hij beter werkt.

Data

Niet onbelangrijk is het belang van de data die wordt verkregen tijdens het adverteren. In combinatie met de al verkregen data. Zo krijg je steeds meer specifieke informatie over de behoeftes van jouw potentiële klanten in jouw regio. Met deze informatie kun je de productbehoeftes in kaart brengen en deze als uitgangspunt nemen voor toekomstige campagnes.

Een gecombineerde inzet

Mede daarom adviseren wij voor de lokale benadering van potentiële klanten een gecombineerde inzet. Een combinatie van een of meerdere media: print, Facebook, Google Adwords, remarketing of een digitale nieuwsbrief. Juist media als Facebook en Instagram zijn bij uitstek geschikt voor een persoonlijke benadering van je (toekomstige) klant. Maar ook hiervoor geldt weer dat er een strategie aan ten grondslag moet liggen.

Belangrijke aspecten:

Personalisatie

Persoonlijke berichten in de vorm van een digitale nieuwsbrief of een brochure werken goed in een lokale marketingcampagne omdat de doelgroep zich daardoor speciaal voelt. Jouw boodschap is immers specifiek gericht op de persoon en je spreekt hem of haar direct aan. Daarnaast ben je snel bereikbaar.

Mobile first

Voor veel mensen is de smartphone hun ‘alles’. Daarin zoeken zij op wat ze willen vinden, ook jouw bedrijf, dienst of product. Vooral in de buurt of in de regio. Zorg dus dat jouw boodschap op de smartphone goed overkomt met beeld en content die leesbaar is, direct zichtbaar, van onschatbare waarde in marketingcampagnes. Want ook de oudere mens (een snel groeiende doelgroep) wordt steeds mobieler en met lokale marketing kun je hier goed op inspelen.

Een optimaal bereik binnen de regio

We laten je graag als ondernemer de kracht van lokale marketing ervaren. Om de juiste consument/klant die interesse heeft in jouw onderneming te bereiken, is het van cruciaal belang om onderscheidend lokaal zichtbaar te zijn en te blijven. 5M biedt ondernemers, indien gewenst, een sterke combinatie van branded content, sterk beeldmateriaal en animatie of video.

De voordelen

De lokale markt is gericht op jouw eigen locatie en richt zich op een specifieke doelgroep. Met behulp van lokale marketing is het mogelijk jouw bekendheid snel te vergroten en de zichtbaarheid te verbeteren binnen de doelgroep. Media die gericht is op de lokale en regionale markt heeft een hechte binding met de markt en hierdoor raak je precies de doelgroep die je wilt bereiken.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Quisque sit amet consectetur dolor. Donec pretium arcu tristique massa malesuada, ac tincidunt erat lacinia. Sed tempor ipsum et aliquet rhoncus. Maecenas hendrerit consequat sapien, id auctor ipsum tristique nec. Nullam porttitor eget tortor vitae aliquam.

Belangrijke aspecten:

Personalisatie

Persoonlijke berichten werken erg goed in een lokale marketingcampagne omdat de doelgroep zich daardoor speciaal voelt. Jouw boodschap is immers specifiek gericht op deze persoon en je spreekt hem direct aan.

Mobile first

Deze mogelijkheid is niet alleen binnen lokale marketing belangrijk geworden, maar over het algemeen in alle marketingcampagnes. Mensen zijn steeds mobieler en met lokale marketing kun je hier slim op inspelen.

Online adverteren binnen de regio

Lokaal adverteren heeft een aantal voordelen, waaronder het direct aanspreken van de doelgroep. Hiervoor zijn steeds meer mogelijkheden zoals de lokale advertenties op Facebook, Google (door middel van Google Adwords en Google Maps) en op regionale (nieuws)websites.

Multi Advertising Tool

Zijn er meerdere vestigingen die elk een eigen afzetmarkt hebben? 5M biedt met haar ‘multi advertising tool’ de mogelijkheid om een consistente uitstraling van een banner te bewerkstelligen waarbij de lokale markt wordt bereikt met relevante informatie van bijvoorbeeld de dichtstbijzijnde locatie!